gedragsverandering

Wat je nu gaat lezen is mijn voorbereiding op het Vijfde impactgesprek van de Omwentelaars, Hoe gaan we om met gedragsverandering?

De avond zelf werd ervaren als verbindend, verhelderend en bevestigend.

*********************************************

19.30 Inleiding door Omwentelaars (10 min)
19.40 Belofte en afspraken (5 min)

Ik ben Ilse en geef lezingen en workshops over het persoonlijke traject op weg naar de gewenste verandering.En vanavond ga ik met jullie werken rond het door mij ontwikkelde routeplan. (dat ligt op tafel)

Roadmap

De kern van vanavond is dat je hierna beter de goeie dingen op het goeie moment met de goeie mensen doet om de gewenste verandering te bereiken.
Je kan vanavond op de kaart vinden als Moment huppelen. Ik maak ruimte voor nieuwe inzichten en jij mag je erover verwonderen, mee naar huis nemen, uitproberen of negeren. Jouw weg, jouw keuze. 

En nog iets anders vooraf. Ik ga jullie straks vragen om dingen met elkaar te delen, niks groots, toch wil ik graag afspreken dat dat vertrouwelijk is. Gewoon omdat ik het fijn vind als niemand zich druk hoeft te maken over “kan ik dit wel vertellen” 

Ok? 

De kern is dat je hierna makkelijker de goeie dingen op het goeie moment met de goeie mensen doet om tot B te geraken. 

We gaan met elkaar de route van A tot B verkennen. Ik deel de avond op in drie delen:

  • Hoe word je gedreven genoeg om tot B te geraken? 
  • Wat zijn goeie acties? 
  • Wie mogen helpen onderweg?

 Als ik dat doe, krijg jij dan waar je voor gekomen bent? 

Goed, zijn we klaar om te beginnen?

19.45 Gedreven genoeg om tot B te geraken, hoe? (25 min)

Als we lopen, lopen we van A naar B. Laten we daar maar eens mee beginnen. 

Dit deel gaat over de drive verhogen om van A naar B te lopen. Ik vermoed dat jullie allemaal aan het lopen zijn? Waarschijnlijk is die weg je eigen keuze of je eigen keuze geworden.

Het loopt namelijk een stuk makkelijker en je hoeft ook niemand meer iets te verwijten als het je eigen weg is. Soms letterlijk.  

Ik heb 550 km rond Limburg gelopen, de grenslandroute, op deze blotevoetensokken. Na drie dagen heb ik de route aangepast zodat ie lekkerder was voor mijn voeten. Die eerste 3 dagen heb ik best wel  gemopperd op de routemakers. Tot iemand me vroeg waarom ik braaf deed wat zij voorschreven.  

 Loop jij je eigen route of als je dit luistert om een ander te helpen: help je hem of haar bij zijn eigen route of wil je stiekem dat ie jouw route gaat lopen, precies op jouw manier? 

 Er nog steeds vanuit gaande dat je aan het lopen bent of wil lopen: wat is jouw B nu? 

Zou je hem kunnen indelen in: spullen, vervoer, wonen, werk en vrije tijd, voeding of samenleving.  (herhaal)

Zouden jullie willen handopsteken als ik je categorie noem zodat je kan zien wie een gelijkaardige weg loopt. Onthoud effe wie het zijn. In de pauze gaan jullie verhuizen en samenzitten. 

Vertel nu even tegen je buur van nu waarom je vertrok bij A en wat je voor je ziet bij B.  

Was je vertrek bij A gevolg van toeval, dwang of beïnvloeding? 

Vertrekken bij A doen avonturiers, mensen die weg moeten en mensen voor wie A niet meer werkt. Hou in gedachte: ooit was A een goed idee. Nu niet meer. Waarschijnlijk doet A nu zelfs pijn. 

Pijn is een effectieve manier om je op weg te krijgen maar is tricky: 

Het verlamt snel. Zodanig dat mensen vaak weigeren om te kijken om niet verlamd te worden.  

We hebben er ook nog een handje van weg om onze pijn bij die ander te dumpen en die ander gaat dan eerst reageren op onze pijn en niet op niet meer op waar het nu eigenlijk om gaat. 

Tips om mensen te helpen vertrekken bij A, niet sleuren. Wel: Faciliteer toeval zonder verwachting. Ga samen documentaires kijken, vrijwillig zwerfafval oprapen, op straat aanwezig zijn met informatie , neem vrienden een keer mee naar de winkel hier en verwacht er niks van. Je probeert dan de ander te inspireren, te laten nadenken zonder jouw pijn te dumpen, zonder de afleiding van jouw verwachtingen.

  • Organiseer dwang en trek een liefdevol harnas aan tegen de weerstand die zeker gaat komen zoals zwerfafval opruimen met school, wetgeving + handhaving, als kok ineens vegetarisch gaan koken. Ik heb dat laatste ooit een keer gedaan in een huis vol pubers. Dan krijg je ongezouten weerstand kan ik je vertellen. Onthoud: mensen die vechten zijn niet verlamd, zijn betrokken. Luister.
  • Ga bewust beïnvloeden, een op een. En nee, dat is niet te langzaam en te weinig omdat het een duurzame mindset verandering is. Die ander loopt vanaf dan zijn eigen route. 

En die avonturiers, die vertrekken erg makkelijk. Die hebben het bij A wel gezien, zien iets leuks in de richting van B, vragen zich af wat het ergste is dat kan gebeuren en als dat acceptabel is gaan ze. 

Heb je een helder inspirerend beeld bij B en valt het binnen jouw cirkel van invloed?

Mensen die makkelijk veranderen kunnen dit heel goed. Die merken dat het tijd is om te gaan en die gaan als vanzelf naar Moment toekomstmuziek. Daar ga je onder woorden brengen, verbeelden waar je heen gaat.  

IN B  zitten geen woorden in als geen/niet. Het is een positieve keuze, hoopgevend, iets waarnaar je kan verlangen. 

En voor de motivatie is het belangrijk is dat je tijdens je eigen leven nog kan aankomen en dat het binnen je cirkel van invloed ligt. Los van het feit dat het fijn is om aan te komen blijf je anders ook hangen in algemene verhalen. 

Vb Ik wil binnen 25 jaar plantbased leven is een andere B dan niemand in Nederland eet nog vlees. 

Ik wil een burgerraad in Roermond rondom duurzaamheid is een andere B dan de democratie veranderen.  

Voelen jullie het verschil? 

Leg dit eens even naast jouw verhaal van net over je A en B? 

Snel lopen heeft als voordeel dat je snel een volgende B kan uitzoeken.  

Als je langzamer en openlijk loopt lopen er misschien meer mensen met je mee.  

Jouw weg, jouw keuze. 

20.10 Wat is de goeie actie? (15 min) 

 Op welke weg je ook zit, wat je B ook is – ga ervan uit dat B voor iedereen anders is – het stokt allicht een keer. Wat moet je dan doen? Of als je de ander graag wil helpen, hoe help ik hier?  De grootste valkuil is de goeie dingen op het verkeerde moment doen.  

Ik gebruik even een metafoor. De student in dit voorbeeld staat voor de mens die vastloopt op zijn weg naar de gewenste verandering. En van dit voorbeeld weet ik dat in 6 van de 7 gevallen de student weer gaat verder. In eentje gaat misschien de student weg van dit pad. En dat klopt dan ook. 

Zie het even voor je, een zaal met 50 studenten in groepjes van 4. Het is een werkcollege bedrijfseconomie en de studenten maken een kasstroomoverzicht. Een enkeling speelt met zijn/haar telefoon. Ik kies ervoor om daar heen te gaan want ik zie dat het stokt en zeg: 

Ik zie dat je op je telefoon zit. Kan ik helpen? 

Op basis van het antwoord doe ik iedere keer iets anders. 

Kan jij antwoord en passende actie met elkaar verbinden? 

Als je klaar bent check dan even met je buur de antwoorden. 

De goede antwoorden doornemen. A3, B4, C6, D1, E7, F2, G5

Vragen? 

Nu je je dit bewust bent. Wat zou je in de afgelopen maand anders hebben aangepakt? Verhuis en vertel het in de groep met een gelijkaardige B. 

20.25 Pauze: drankje, verhuizen en verhalen delen. (20 min) 

 

20.45 Wie mogen helpen onderweg? (15 min) 

 Effe vooraf, mijn ervaring is het dat het vele malen makkelijker is om te helpen dan om hulp te accepteren. Het is belangrijk om daarbij de balans van geven en nemen in de gaten te houden. En hou toestemming om te mogen ondersteunen in de gaten. 

Dat gezegd hebbende neem ik even 4 groepen door: 

Familie/vrienden 

Die heb je natuurlijk graag mee op je route want dat maakt lopen een stuk simpeler en gezelliger. Punt is dat jij net van A af bent, misschien B al enigszins voor je ziet en dan van je familie en vrienden gaat verwachten dat ze meelopen op die route. Hier gelden echt de tips van voor de pauze. Jan Bommerez gaf mij een ander belangrijk inzicht. Zorg dat je al 6 maanden iets zelf doet voor je anderen gaat zeggen dat ze het ook moeten. Of woorden van die strekking. 

Ik had dat graag geweten voordat ik geïnspireerd door het gedachtengoed van geweldloos communiceren, het meteen, met spreekwoordelijk geweld, in ons gezin introduceerde. We lachen er gelukkig nu nog om. Toen was het niet leuk. 

Wat ik doe bij moment bekrachtigen is net niet daar gaan zoeken voor hulp onderweg.  Hoewel ze wel een deel kunnen zijn van de drie groepen die ik nu ga noemen.  

Anderen die een gelijkaardige B hebben. 

Die vind je waarschijnlijk online het makkelijkst. Tenzij de Omwentelaars een avond organiseren en je bij elkaar gezet wordt. *grijns* 

Ik ben voor onderwijsvernieuwing bloedfanatiek geworden op Twitter. Daar zaten toen de mensen met visies en verlangens rondom onderwijs die ik niet op mijn werk vond.  

Een mentor die al veel dichter bij B is.  

Voor diezelfde onderwijsvernieuwing heb ik oa een online cursus Essentieel leren gevolgd. Els was 10 jaar ouder dan ik en veel verder in haar visieontwikkeling op onderwijs. Zij heeft 10 weken lang al mijn online uitingen doorgenomen, complimenten gegeven, literatuur voorgeschreven, tips gegeven over wat nu nuttige actie zou zijn en heeft me oeverloos veel vragen gesteld. Goud waard. ik gaf haar die toestemming omdat ze ook met beide voeten in de klei stond.  

Procesbegeleiders 

Mensen die niet zoveel weten van de inhoud maar goed zijn in spotten waar je nu bent en wat je nodig hebt. Zien wat jij nog niet ziet. Verwoorden wat jij nog niet kan verwoorden. 

Zo herinner ik me levendig een man die naar aanleiding van een gefrustreerde blog van mij een berichtje plaatste dat ie dacht mij te kunnen helpen. Ik mocht bellen. Dat heb ik gedaan en het was super zinvol. Hij heeft geholpen los te wiebelen.

 Geef elkaar tips over goeie plekken om mensen met gelijke B te vinden, goeie mentoren en procesbegeleiders. Je mag ook zeggen dat jij dat bent *grijns*. En hoe ga je om met de balans van geven en nemen.

21.00 Verhaal van kikker en pad (10 Min) 

Ik ga hetzelfde wat ik hiervoor gezegd heb nog eens herhalen maar dan in de vorm van een verhaal. 

Je mag me over een halfjaar vertellen wat je het langst ondersteund heeft op je route. De lezing of het verhaal van kikker en pad.  

 

21.10 Afsluiting: Check of we gedaan hebben wat we beloofd hebben.  

 Hoe word je gedreven genoeg om tot B te geraken? Drive gaat over je eigen weg, de pijn van A en het verlangen naar 

Wat zijn goeie acties? De goeie actie is gericht op het proces, waarom stokt het en wat is nodig. 

Wie mogen ondersteunen onderweg? Drie soorten ondersteuners: mensen op dezelfde weg, mentoren en procesbegeleiders. 

 Goed voor nu? 

21.20 Stokje doorgeven aan Emmaus Perspectief voor hun verhaal. 

21.30 Avond ten einde. Rondleiding bij Emmaus voor wie wil.  

*********************************************

Het meeste van deze voorbereiding is uitgevoerd. Het verhaal vertellen niet. Dat is omdat ik de verbinding tussen de aanwezigen en het op tijd klaar zijn voorrang heb gegeven.
Het was superfijn om te doen en ik hoop dat er nog veel vaker een verzoek wordt gedaan om dit verhaal te vertellen.
Omdat het niet nodig is dat verandering perse veel onrust, onzekerheid en frustratie veroorzaakt. 

  Ilse Meelberghs

Deze blogpost gaat over het persoonlijke proces overzien tot aan de gewenste verandering = Moment van wal steken

Laat een bericht achter

Jouw email adres zal niet getoond worden.Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Alvast bedankt voor je reactie.