De muziek in het hoofd

Studiekeuze vanuit intuïtie

Jonge mensen in mijn omgeving worstelen met de studiekeuze #tussentijd. Ze informeren zich, denken na, strepen af en komen er niet uit. Op zaterdagmorgen ga ik met een ervan aan de slag. 

Het resultaat: een visuele checklist, handig bij het beoordelen of de studie past en de voor mij erg deugddoende samenvatting van de workshop: 

Ik heb zelf bepaald wie ik ben.

Hoofd NU EVEN NIET

Bij de start vertel ik dat we intuïtief gaan werken, niet nadenken (dat is al afdoende gedaan). En dat we later het hoofd gaan meenemen. Want dat hoofd is er om ons te beschermen en te ondersteunen, negeren ervan is niet handig.

We staan in de ruimte, doen een korte aardingsoefening. In de ruimte liggen 7 bollen die de verschillende momenten vertegenwoordigen.

Verder heeft ze heeft op mijn verzoek een stenen kraaltje uitgezocht. Het kraaltje vertegenwoordigt de studie. We verbinden ons met die toekomst en vragen aan kraaltje wat er nu nodig is in het proces van de studiekeuze. Welke bol/moment voelt passend vandaag. Ik heb uitgelegd hoe je dat intuïtief kan kiezen en dat was niet nodig * grijns *. De groene bol #momentbekrachtigen trok. Die had de intentie “waar ben jij van” meegekregen.

Note tussendoor: tot zover had ik het voorbereid, de volgende stappen gaan op (professionele) intuïtie.

Informatie verzamelen

  • Ik haal mijn GROK-kaarten uit de kast. Leg steeds 6 behoeftekaarten op tafel en zij mag daar intuïtief eentje uitzoeken met werk/studie in het achterhoofd. 
    Aan het eind het verzoek het aantal gekozen kaarten terug te brengen tot 4. Vervolgens bij ieder ervan in de berg knipsels een beeld uitzoeken. We spelen vals en voegen een van de weggelegde kaarten weer terug. Blijkt belangrijk. Daarmee zijn  basisbehoeftes/kwaliteiten/waarden letterlijk in beeld gebracht. Ik vraag om heel even kort toe te lichten.
  • Vervolgens pak ik mijn medicijnkaarten. Leg uit dat je ze oa kan gebruiken voor het vinden van je totemdier, het herkennen van je eigen kracht en om te vragen welke kracht je in de huidige situatie nodig hebt. We doen dit nu voor het herkennen van de eigen kracht. Ik leg vervolgens uit hoe ze zo’n kaart kan uitzoeken. Vervolgens schrijft ze de zinnen over die raken in de toelichting van de kaart. Tot slot vraag ik om daaruit weer de belangrijkste zin aan mij te vertellen om er vervolgens een beeld bij te zoeken.
  • Omwille van een uitspraak tijdens toelichten GROK-kaarten doen we hetzelfde met een ander dier dat in de beelden zit. Daar gebruiken we het boek “luisteren naar dieren voor”.

Visuele checklist

Op de tafel liggen nu een aantal woorden en beelden. Ik geef aan dat het te gebruiken is als een visuele checklist. Bij het beoordelen van een studie/beroep kan je alle woorden en beelden langsgaan en checken of je een link ziet. We testen het uit met twee studies waar ze op dit moment naar kijkt. Het geeft inderdaad nieuwe inzichten en onderbouwt “een gevoel”. Bespreken kort valkuilen bij de combi studie/kracht.

Samensmeden tot een geheel

Dan is er nog een uur over. In stilte (met stiekem muziek in het hoofd) wordt toegevoegd en samengevoegd tot een collage. We lachen hartelijk als we zien dat een valkuil horend bij haar kracht ook zichtbaar is tijdens dit werk. 

Afronding

Ik geef nog wat praktische info over de collage (ophangen en houdbaarheidsdatum).

Gebruiken weinig woorden om het nut te beschrijven. ik wil niet het risico lopen het kapot te praten. Dus bespreken we kort wat het opleverde en of steentje tevreden is. 🙂

 – Ilse Meelberghs

Meer verhalen over zelfsturing?
Contact?