Zaterdagochtend. Tweede workshop studiekeuze. Dit keer de jongere en haar moeder. Omdat het samen ervaren waardevol is in het moment en voor het proces erna.
Zelf zegt ze aan het eind:
Ik heb anders gekeken, vanuit een ander perspectief.
Over het resultaat schrijft haar moeder (oa) in de review:
Ze zit niet meer zo vast en heeft nu handvatten gekregen om haar keuzes beter te kunnen maken.
Toestemming en afspraken
Ik ken deze mensen in een andere hoedanigheid best goed. Met het komen naar de workshop geven zij mij toestemming om in de rol van procesbegeleider te stappen. Ik doe het heel expliciet: In de andere rol stappen.
Vertrouwelijkheid benoemen:wat hier gebeurt blijft hier. Elders praten over het proces en wat het met jou deed mag.
Afspraak maken: wat hier gebeurt mag nooit in een discussie, ruzie tegen de ander gebruikt worden
Net als de vorige keer heb ik alleen de eerste oefening voorbereid.
De eerste oefening met inspiratiekaarten
We gaan naar buiten, lekker de lentezon in. Staand op het terras kiezen we allemaal een inspiratiekaart die we vinden passen bij wat we haar gunnen rondom haar studiekeuze. Het geeft mij informatie over wat er nu belangrijk is. Het blijkt een loswiebel-vraagstuk te zijn.
Lemniscaat en talentenkaarten
We gebruiken Lemniscaat Loop kaarten* en ze kiest hiermee een tegenstelling waar ze het meest mee worstelt in het vraagstuk studiekeuze.
We kiezen ook een talentenkaart uit de Talenten Toolbox** waarvan ze heeft vastgesteld dat het haar talent was welke pastte bij de eerder gekozen tegenstelling in de lemniscaat.
De vraag: Waar zet je dit talent nu meestal in op de lemniscaat? (die we inmiddels groot hadden overgetekend).
Vervolgens hebben we met afgevallen takken de uiteinden van de lemniscaat op de grond gemarkeerd en heeft ze hem meerdere keer gelopen. Iedere keer met een ander inspiratiekaartje in de hand (die van de eerste oefening, weet je nog 🙂 ).
GROK-gevoel-kaarten
Na de eerste keer lopen vroeg ik haar te benoemen wat ze voelde tijdens het lopen. Dat was moeilijk, maar het ging beduidend makkelijker toen ik de GROK-gevoel-kaarten*** erbij nam en ze daaruit kon kiezen. De kaarten met de gekozen gevoelens worden op de getekende lemniscaat gelegd, daar waar ze gevoeld worden. Omdat we werken aan een “vastzitpunt” zijn die gevoelens echt niet allemaal “feel good”. Ik leg uit waarom dat vanuit mijn perspectief op ieder van die punten logisch is.
Boeiend om te zien dat per keer lopen er iets verandert.
We spelen er even mee… Wat als we alleen de “feel good”-kaarten laten liggen en de andere wegleggen? Een keer lopen toont aan dat het dan niet klopt. Kaarten worden teruggelegd. Het mag er allemaal zijn.
En lemniscaatlopen doet wat het lemniscaatlopen “altijd” doet. Het verbindt beide uiteinden, maakt vertrouwd met beide perspectieven.
Mooi beweging! Waar naartoe dan?
Pad naar studiekeuze
Haar kaartje (oefening 1) vertegenwoordigde haar (nieuwe) studie. Dat pakken we erbij, tekenen het pad ernaartoe en bedenken samen mogelijke stappen op weg ernaartoe.
Stap 1 alvast zetten
We hebben nog tijd om alvast te beginnen met 1 stap als ze dat wil. Ze kiest voor de stap “uitzoeken waar ik blij van word”. Ik vraag haar op te schrijven waar zij het laatste jaar blij van werd en ik vraag haar moeder om dat te doen voor toen zij nog klein was. Daarna zoeken we samen naar de rode draad erin. We vinden 3 woorden.
Fysiek samenvatten en afronden.
Voor we stoppen vraag ik haar om een fysiek aandenken te maken van wat opgeschreven werd en misschien nog wat meer. Kwestie van hiernaar terug kunnen als het nodig is. Beetje zoals je bij het verdwalen tijdens een bergwandeling terugkeert naar het laatste punt waarvan je wist dat het op de goeie weg was.
Eigen aantekeningen over de workshop.
- De workshop loswiebelen werkt bij studiekeuze om een andere positie in te nemen in je studiekeuzeproces, vandaaruit andere mogelijkheden te zien en weer zin te krijgen om in actie te komen ervoor. #vieren
- Het mogen zijn bij iemand die de moed heeft zichzelf los te wiebelen maakt dankbaar.
- Ik stel vast dat de workshopbeschrijving deze lading niet dekt
- Voor mij is een ouder/jongere deelname aan een workshop voor herhaling vatbaar. Impact vergroot erdoor. De leeromgeving rijker.
- Ik ben benieuwd rituelen en “anders praten tegen jezelf” nog een bijdrage kunnen leveren aan het verankeren van het geleerde in het leven. En of ik daar nog ietsje aan kan/mag doen in het moment.
Nazorg
Ik moet nog iets met de nazorg. Het voelt voor mij niet ok om het te laten ophouden bij de deur. Gewoon een paar daagjes de mogelijkheid om vragen en ingevingen uit te wisselen. Natuurlijk alleen als de deelnemer dat wil.
– Ilse Meelberghs –Moment loswiebelen
Volgende moment loswiebelen 13 maart 2019
* Lemniscaat Loop kaarten: Een kaartspel om te verbinden, vol tegenstellingen en boeiende vragen
** Talenten Toolbox: ‘Ik kies voor mijn talent Toolbox’ is een toolbox met 40 duidelijk omschreven talenten en hefboomvaardigheden helpen je om aan de slag te gaan met je talenten.
*** GROK kaarten: GROK is een kaartspel Geweldloos Communiceren en een kaart geeft woorden aan gevoelens en behoeften.
PS Voor zij die toch echt beeld nodig hebben om te begrijpen hoe het er dan op die tafel uitzag. Ik deed de oefening tm Grok gevoel kaarten vanmiddag over met een eigen vraag. Zo ziet dat er dan uit: